Hvad er ISO 9001?
ISO 9001 er en international standard for kvalitetsledelse. ISO 9001 anvendes til at implementere, vedligeholde og udvikle et kvalitetsledelsessystem til at styre virksomheden og sikre at kvaliteten er i overensstemmelse med de specificerede krav.
Hvem henvender ISO 9001 standarden sig til?
Denne internationale standard bruges af over en million virksomheder og organisationer i mere end 170 lande. Den passer til alle typer af virksomheder og organisationer, uanset størrelse, placering eller sektor.
Hvorfor skal du bruge ISO 9001?
Et kvalitetsledelsessystem efter ISO 9001 er et effektivt værktøj til at styre processer, værdier, løbende overvågning og evaluering i din virksomhed. ISO 9001 er et fleksibelt værktøj, som kan bruges i virksomheder af alle størrelser, typer og inden for alle brancher.
Hvad er ændret siden sidste opdatering?
Med den nye ISO 9001 introduceres en fælles struktur for alle ledelsessystemstandarder, så de fremadrettet opbygges ens og får fælles krav til de generelle ledelsesmæssige aspekter. ISO 9001:2015 følger nu den samme overordnede struktur som andre ISO kvalitetsledelsesstandarder (kendt som High Level Structure/HLS). Det betyder, at det bliver nemmere at arbejde med flere ledelsesstandarder, fx miljøledelse og kvalitetsledelse, i samme virksomhed.
En anden ændring er, at en risikobaseret tankegang skal udgøre afsættet for ledelsessystemet.
I ISO 9001:2015 er dette tydeligt ved at virksomheden skal etablere en systematisk tilgang til risici og muligheder. Virksomheden skal derfor tage højde for de strategiske og forretningsmæssige risici og muligheder, der kan få indflydelse på virksomheden og på dens rammer og dermed på ledelsen af virksomheden.
Herudover er der en række andre ændringer fra den tidligere udgave af standarden, fx tydeligere fokus på ledelsens ansvar, overvejelser i forhold til interessenters behov og forventninger, samt krav om organisatorisk viden.