ISO/TC 283
ISO/TC 283
Beskrivelse
Hvad handler DS/ISO 45003:2021 om?
Standarden indeholder vejledning om håndtering af psykosociale risici og fremme af trivsel i arbejdet som en del af et arbejdsmiljøledelsessystem.
Dette dokument er beregnet til at blive anvendt sammen med ISO 45001, der indeholder krav til og vejledning om planlægning, implementering, gennemgang, evaluering og forbedring af et arbejdsmiljøledelsessystem. I ISO 45001 fremhæves det, at organisationen er ansvarlig for arbejdsmiljøet i relation til arbejdstagere og andre, som kan blive påvirket af dens aktiviteter. Dette ansvar omfatter at fremme og beskytte deres fysiske og psykiske helbred.
De tilsigtede resultater af arbejdsmiljøledelsessystemet er derfor at forebygge arbejdsrelateret skade og sygdom hos arbejdstagerne og at skabe sikre og sunde arbejdspladser. Derfor er det af afgørende betydning for organisationen at fjerne farer og minimere arbejdsmiljørisici ved hjælp af effektive forebyggende og beskyttende foranstaltninger, hvilket omfatter foranstaltninger til håndtering af psykosociale risici.
Hvem henvender standarden sig til?
Organisationer er ansvarlige for at identificere farer og minimere de risici, der er forbundet med dem.
Arbejdstagernes inddragelse i alle stadier af processen er afgørende for, at håndteringen af psykosociale risici bliver en succes.
Dette dokument indeholder også oplysninger om, hvad der er vigtigt for organisationer at overveje i relation til at øge bevidstheden om psykosociale risici, udvikle kompetencer i håndteringen af psykosociale risici, understøtte berørte arbejdstagers restitution og tilbagevenden til arbejde og planlægge og reagere på nødsituationer.
Succesen af håndtering af psykosociale risici afhænger af engagement på alle niveauer og hos alle funktioner i organisationen, især hos topledelsen.
Hvorfor skal du bruge DS/ISO 45003:2021?
Dette dokument indeholder vejledning om håndtering af psykosociale risici inden for
arbejdsmiljøledelsessystemet baseret på ISO 45001. Det gør det muligt for organisationer at forebygge
arbejdsrelateret skade og sygdom hos deres arbejdstagere og andre interessenter samt at fremme trivslen i arbejdet.
Det er anvendeligt for organisationer i alle størrelser og i alle sektorer, til udvikling, implementering, vedligeholdelse og løbende forbedring af sunde og sikre arbejdspladser.
NOTE — Når termen "arbejdstager" anvendes i dette dokument, er arbejdsmiljørepræsentanter, hvor de findes, altid underforstået.
Standarden beskriver eksempler på psykosociale farer, der opstår som følge af arbejdets organisering, sociale faktorer og arbejdsmiljø, arbejdsudstyr og farlige arbejdsopgaver, samt en række foranstaltninger, der kan anvendes til at fjerne farer eller minimere forbundne risici.
Scope