Verden forandrer sig i dag hurtigere og mere uforudsigeligt end nogensinde før, hvilket stiller større krav til virksomheders modstandsdygtighed. De seneste år har virksomheder fx skulle forholde sig til en stigende række globale og lokale kriser og hændelser, der har påvirket deres forretning, herunder finanskrisen i 2008, brexit, cyberangreb samt coronakrisen og dertil stigende fragtpriser samt globale leveringsudfordringer. Udover disse kriser har virksomheder også skulle forholde sig til andre typer af forandringer i markedet, såsom nye forbrugerønsker, ændringer i arbejdsstyrken, teknologiske fremskridt og klimaforandringer.
Det er derfor vigtigt, at virksomheder opbygger deres modstandsdygtighed, så de er i stand til at:
– omfavne nye tendenser
– tilpasse sig forandringer i markedet
– håndtere en krise og komme ovenpå igen bagefter
– skabe værdi på både kort og længere sigt.
For at kunne gøre dette skal arbejdet med modstandsdygtighed være en del af det daglige arbejde og måde at tænke på i virksomheden, både blandt ledelsen og medarbejderne.
Denne guide vil med udgangspunkt i internationalt anerkendte standarder give jeres virksomhed en række værktøjer til at styrke jeres modstandsdygtighed. Guiden vil trin for trin tale jer igennem de vigtigste overvejelser og tiltag, virksomheden kan implementere, samt give et indblik i de vigtigste standarder for modstandsdygtighed.